Przed planowaną wizytą zapytaj rodzica/opiekuna o jego sposób komunikowania się z osobą w spektrum autyzmu (przekazywanie poleceń - forma prosta czy złożona; egzekwowanie poleceń; dodatkowe sposoby na
wsparcie komunikacji – gesty, przedmioty, znaki graficzne itp.).
Jeśli osoba w spektrum autyzmu ma własne narzędzie do komunikowania się, np. książkę komunikacyjną, tablet lub komputer, zapytaj opiekuna/rodzica, czy jest w stanie zakomunikować swoje potrzeby i w
jaki sposób to robi (czy potrafi w odpowiedzi na pytanie podać znak lub wskazuje obrazki w swojej książce komunikacyjnej czy na tablecie).
W czasie wizyty wykorzystaj obrazki na tablicy do informowania osoby w spektrum autyzmu o tym, jakie czynności będą wykonywane.
Osoby w spektrum mają szczególne trudności w oczekiwaniu na jakieś zdarzenie. Byłoby najlepiej, żeby czas oczekiwania na wizytę czy zabieg ograniczyć do niezbędnego minimum.
Przed każdą, kolejną czynnością pokaż pacjentowi odpowiedni znak i zapowiedz, co będzie wykonywane, np.: zmierzę Ci temperaturę, zbadam gardło. W tym celu możesz wskazać wybrany znak na tablicy komunikacyjnej
lub ułożyć plan przebiegu wizyty, dodając do pierwszego wybranego znaku kolejne, a następnie klikając przycisk "Pokaż plan wizyty" oraz określić czas trwania czynności za pomocą timera. Wskazywanie kolejności zdarzeń pozwala osobie w spektrum
zwizualizować plan przebiegu wizyty, a określenie czasu trwania pozytywnie wpływa na jej poczucie bezpieczeństwa.