TABLICA DO ROZMOWY Z PACJETNEM ZE SPEKTRUM AUTYZMU, KTÓRY POSŁUGUJE SIĘ PISMEM
Przed planowaną wizytą zapytaj rodzica/opiekuna o jego sposób komunikowania się z osobą w spektrum autyzmu (przekazywanie poleceń - forma prosta czy złożona; egzekwowanie poleceń; dodatkowe sposoby na wsparcie
komunikacji – gesty, przedmioty, znaki graficzne itp.).
Zapytaj rodzica/opiekuna, czy osoba w spektrum autyzmu czyta i pisze, czy używała wcześniej tablicy literowej i w jaki sposób z niej korzystała (samodzielnie czy z pomocą). Zapytaj jakiego wsparcia wymaga osoba w spektrum
autyzmu w celu skorzystania z tablicy. Niektóre osoby potrzebują fizycznego wspomagania, podtrzymywania ich ręki za łokieć lub nadgarstek.
Pamiętaj, że nie wszystkie osoby w spektrum autyzmu od razu będą w stanie skorzystać z tablicy literowej w nowej dla nich sytuacji w celu odpowiedzi na pytania. Z informacji od rodzica/opiekuna dowiesz się, jakiej
formy odpowiedzi możesz oczekiwać, np. pojedynczych słów, zdań.
Pamiętaj, że zadając pytanie osobie w spektrum autyzmu musisz dać jej czas na odpowiedź. Zadaj pytanie i poproś, aby pacjent zaczął pisać wskazując litery, w razie potrzeby poproś opiekuna osoby
z autyzmem o pomoc.
Za pomocą strzałki możesz usunąć użytą przed chwilą literę, a za pomocą krzyżyka możesz usunąć całość napisanego komunikatu.
Postaraj się przeczytać każdą wskazaną przez osobę literę na głos oraz zapamiętać, jakie słowa napisała. Zanotuj lub poproś opiekuna osoby z autyzmem, aby notował odpowiedzi pacjenta.
Na koniec przeczytaj osobie w spektrum autyzmu jej odpowiedź i upewnij się, że ją zaakceptowała. W tym celu możesz użyć dodatkowo tablicy TAK/NIE.