Przed planowaną wizytą zapytaj rodzica/opiekuna o jego sposób komunikowania się z osobą w spektrum autyzmu (przekazywanie poleceń - forma prosta czy złożona; egzekwowanie poleceń; dodatkowe sposoby na wsparcie
komunikacji – gesty, przedmioty, znaki graficzne itp.).
Jeśli osoba w spektrum autyzmu ma własne narzędzie do komunikowania się, np. książkę komunikacyjną, tablet lub komputer, zapytaj opiekuna/rodzica, czy jest w stanie zakomunikować swoje potrzeby i w jaki sposób
to robi (czy potrafi w odpowiedzi na pytanie podać znak lub wskazuje obrazki w swojej książce komunikacyjnej czy na tablecie).
W czasie wizyty wykorzystaj obrazki na tablicy, zadając pytania osobie w spektrum autyzmu: „Jak się czujesz? Co cię boli? Postaw urządzenie/tablicę przed pacjentem, daj czas na zapoznanie się ze znajdującymi
się na niej znakami, zadaj pytanie wskazując odpowiednie znaki, poczekaj na odpowiedź.
Nie wszystkie osoby w spektrum autyzmu od razu będą w stanie skorzystać z podpowiedzi wizualnej w celu odpowiedzi na pytania. Z informacji od rodzica/opiekuna dowiesz się, jakiej formy odpowiedzi możesz oczekiwać.
Niektóre osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności z umiejscowieniem bólu w swoim ciele, w szczególności w stresujących sytuacjach, co niekiedy może wpływać na adekwatność udzielanych odpowiedzi.