Określenie stopnia nasilenia odczuwalnego bólu może być bardzo trudne zarówno dla dzieci, jak i dorosłych w spektrum autyzmu. Nie wszyscy pacjenci będą w stanie skorzystać z przygotowanych skal i odpowiedzieć
na pytanie: Jak silny ból odczuwasz? Jak bardzo Cię boli? Z powodu bardzo często występujących u osób w spektrum zaburzeń sensorycznych w ramach różnych zmysłów (nadwrażliwości oraz podwrażliwości sensorycznej)
osoby te mogą w specyficzny, niekiedy nawet paradoksalny sposób odbierać wrażenia bólowe. U osób z nadwrażliwością mogą występować silne reakcje związane z bólem nawet przy najdrobniejszych urazach, zaś osoby z
podwrażliwością sensoryczną i zaburzeniami czucia głębokiego mogą nie odczuwać bólu w sposób tak intensywny, jak wskazywałby na to stan ich urazu.
Przed planowaną wizytą zapytaj rodzica/opiekuna, czy pacjent rozumie kierowane do niego polecenia i pytania. Jeśli pacjent ma problem z rozumieniem mowy, dowiedz się, co jest pomocne w jej odczytywaniu
(gesty, przedmioty, znaki graficzne itp.).
Jeśli osoba w spektrum autyzmu ma własne narzędzie do komunikowania się, np. książkę komunikacyjną, tablet lub komputer, zapytaj opiekuna/rodzica, czy pacjent jest w stanie zakomunikować nasilenie
bólu oraz w jaki sposób to robi (czy podaje znak w odpowiedzi na pytanie lub wskazuje obrazki w swojej książce komunikacyjnej, na tablecie).
W czasie wizyty wykorzystaj skalę bólu, zadając pytania osobie w spektrum autyzmu: „Jak bardzo Cię boli?
Następnie nazwij obrazki z poszczególnymi numerami:
1 – nie boli, 2 – lekki ból, 3 – średni ból,
4 – mocny ból, 5 – bardzo mocny ból.
Zapytaj wcześniej rodzica/ opiekuna jakiej odpowiedzi możesz oczekiwać.