Przed planowaną wizytą zapytaj rodzica/opiekuna o jego sposób komunikowania się z osobą w spektrum autyzmu (przekazywanie poleceń - forma prosta czy złożona; egzekwowanie poleceń; dodatkowe sposoby
na wsparcie komunikacji – gesty, przedmioty, znaki graficzne itp.). Bardzo istotnymi umiejętnościami w procesie komunikacji mogą być rozumienie mowy, umiejętność czytania oraz pisania.
Jeśli osoba w spektrum autyzmu ma własne narzędzie do komunikowania się, np. książkę komunikacyjną, tablet lub komputer, zapytaj opiekuna/rodzica, czy jest w stanie zakomunikować swoje potrzeby i
w jaki sposób to robi (czy potrafi w odpowiedzi na pytanie podać znak lub wskazuje obrazki w swojej książce komunikacyjnej czy na tablecie). Jeśli to możliwe, w czasie rozmowy z pacjentem daj mu
możliwość skorzystania z własnego narzędzia komunikacyjnego.
W czasie wizyty wykorzystaj obrazki na tablicy, zadając pytania osobie w spektrum autyzmu o jej potrzeby, preferencje. Postaw urządzenie/tablicę przed pacjentem, daj czas na zapoznanie się ze
znajdującymi się na niej znakami, zadaj pytanie wskazując odpowiednie znaki, poczekaj na odpowiedź.
Nie wszystkie osoby w spektrum autyzmu od razu będą w stanie skorzystać z podpowiedzi wizualnej w celu odpowiedzi na pytania. Z informacji od rodzica/opiekuna dowiesz się, jakiej formy odpowiedzi możesz oczekiwać.